Din vurdering av Jarre på festningen

Hva synes du om Jarres konsert på Akershus Festning? La trege avisanmeldere som forlater konserten etter 45 minutter få hvite hvordan terningen egentlig skal trilles!

Denne spørreundersøkelsen er permanent og vil over tid vise fansens bedømning av Jarres konsert på festningen i august 2010. Undersøkelsen skal ikke vurdere de øvrige artistene, eller festivalens praktiske gjennomføring.

5 Responses to Din vurdering av Jarre på festningen

  1. Kvamsky sier:

    Bortsett fra det øvrige konsertpublikumet (som jeg mener skuffet litt, folk var så stille, og mange mange begynte å gå før første ekstranr, det er dårlig stil og tyder på at de antakelig ikke er fan), synes jeg konserten var helt fantastisk bra! Med unntak av låter som Souvenir from China, kanskje og Industrial Revolution 2 som jeg ikke digger så innmari. Mere Equinoxe, og skulle GJERNE hørt OXYGENE 7!

  2. Bjørn T sier:

    Mine største forhåpninger var til hvorvidt dette ble en egen utendørskonsert, eller om det ble «oxygene-tour flyttet utendørs og stasja opp litt», og jeg må si jeg var litt skuffa over at det var det siste. Jeg har vært på ganske mange av O2-tour-konsertene, og denne var så vidt jeg kunne se identisk til den siste jeg var på (Olympiahalle, Munic, i Mars).

    Det ekstra lysutstyret var bra, det skal jeg ikke benekte, og det var gjort en god jobb med å flytte innendøskonseptet ut. Lyd & sånn var også helt ok.

    Litt skuffa over de tekniske problemene, som at «circle-of-life»-videoen starta, men ikke fortsatte, siden denne er noe jeg alltid gleder meg til på konsertene, men overall var det absolutt vært tiden og turen.

    Terningkast 4 for min del, men jeg kanskje mer bortskjemt enn den gjennomsnittlige tilskuer som var der 🙂

    • Editor sier:

      Det var aldri meningen at det skulle bli en «egen» utendørskonsert. Bortsett fra fyrverkeriet og noe lys, fikk vi samme show som JMJ turnérer med i år, og noe annet var aldri aktuelt, hverken fra arrangørenes side eller fra Jarres side. Spesialkonsert for Oslo var det hverken tid eller penger til å utvikle. Når man kan bestille JMJ til enhver lokal festival, arena eller fiesta og han rykker ut til hvor det skal være (som er hele planen når han nå gjør seg tilgjengelig for hvilken som helst arrangør) så får man standardkonseptet. Det vi imidlertid skal være glad for, er at hele 2010-turnéen er en oppdatert versjon av konserten som gjestet Spektrum i 2009. Det hadde vært langt mer kjedelig om så ikke hadde vært tilfelle. Men du har nok rett, Bjørn T, du og jeg er nok ganske bortskjemt 🙂

  3. Herman sier:

    Konserten på Akershus var noe av det bedre jeg har vært med på.
    Musikkmessig var nok konserten han hadde i Paris 25 mars noe sterkere, men det var innendørs og lydmessig kan det ikke sammenlignes.
    Noen som vet om Rendez-vous 4 versjonene han spille på disse konsertene kommer på/finnes på cd/dvd? Blir gæren av å bare høre på den «vanlige» Rendez-vous 4 uten å finne den han spilte live.
    Jeg bare rådigger alt han gjør, Industrial Revolution, Equinoxe (Videoen han har på skjermen er dritkul), Oxygene, ja – ALT!
    Er det en grunn til at han ikke har noe fra Teo and Tea på konsertene sine?
    Skulle gjerne hørt for eksempel Touch To Remember, Beautiful Agony, Melancholic Rodeo etc. Live!

    Håper jeg ser han snart igjen!

    • Editor sier:

      RV4-versjonen som spilles i år er laget for årets turné og finnes foreløpig ikke utgitt. Men det kan komme en DVD eller BluRay etterhvert – noen konserter i vår ble filmed i 3D med samme teknikk som James Cameron brukte på Avatar. Hvorfor filme uten å utgi det, tenker jeg da. Når det gjelder T&T har Jarre ikke forklart hvorfor han ikke spiller låter fra det albumet, men jeg antar det har med hvilke musikere han har med seg, hvilke instrumenter han vil bruke, og det generelle låtutvalget. Han spiller jo heller ikke låter fra Metamorphoses eller Zoolook. Alle disse tre album krever trolig annen teknikk og mannskap enn det som passer på årets turné. Turnéens musikk handler mye om analogsyntese, og dessuten hans største hits, så da må man begrense seg litt.

Legg igjen en kommentar

